Thursday, March 31, 2011

aku yang biasa-biasa

Assalamualaikum




Semalam exam Anatomy. Alhamdulillah, selesai. 

Senang ke susah, tu lain cerita. Yang penting aku tengok budak-budak ni semua keluar dewan dengan muka berseri-seri, tersengih-sengih. Skor ah tu, sebab tu jadi macam tu. Alhamdulillah.

Maka, macam biasa, sesi mengumpul data markah member pun bermula...

"Kau dapat berapa??"

"30 je.." (contohnyalah..)

"Kau pulak?"

"Tak banyak, 2* je.."

Sesi soal selidik berlarutan, dari muka pintu dewan exam, ke kafe, ke masjid, dalam bas, dalam coaster, dalam tandas, tengah makan, tengah jalan, bla..bla..

Dan apabila soalan lazim tu tercampak kat aku, maka aku rasa segan nak jawab. Biar ah angka markah aku tu jadi misteri. Tak perlu korang tu pun. Haha. Cukuplah aku cakap, angka tu biasa-biasa je, tak jauh beza daripada korang punya. Bukan tak nak bagitau, cuma aku dah janji pada diri sendiri, markah aku bukan untuk siapa-siapa ambil tahu. Cuma kayu ukur untuk aku nilai diri sendiri. Kalau tinggi aku tak nak cakap, apatah lagi kalau rendah. Supaya aku terus beringat. 

"Bagitau jelah, mana tau sama je dengan kitorang..."

Taknak. Kalau aku bagitau, otomatik akan ada timbang tara dengan kau punya. Kalau markah aku tinggi, aku tak nak terus selesa. Kalau markah rendah, aku tak nak terus kecewa. Sebab tu aku malas nak bagitau. Mintak maaf banyak-banyak. Hehe.

"Aku mintak maaf banyak-banyak. Mungkin ni kifarah dosa aku," kata seorang member yang yang rasa kecewa dengan markah rendah dia (tinggi sangat-sangat-sangat sebenarnya!!!). Terima kasih kawan, peringatan untuk aku juga. Jarang kita sedar, itu mungkin cara Allah nak tarbiyah hambaNya. Betul, kita tak sedar, atau mungkin buat-buat tak sedar.

2 April- exam Histologi pulak dah.



Wallahua3lam.

1 comment:

  1. ak pon malas gak nak bagitau mrkh kat org......tp masalahnya ak nak tau mrkh org len.......kna r gtau mrkah ak dulu.......adess

    nway, ada apa pada nombor?......heh

    ReplyDelete

siapakah?

My photo
Johor Bahru, Johor, Malaysia
sk taman daya (99~04). smka johor bahru (05~09). intec shah alam (mei~ogos 2010). jordan university of science and techno (2010~2016). "fastaqim kama umirta"